45e Cursus kunstgeschiedenis voorjaar 2025 - in de Zijlstrazaal 7e etage -


Het was weer uiterst boeiend


Sophie Taeuber-Arp
Vrijdag 24 januari 2025 was de 45e editie van de cursus kunstgeschiedenis gestart. Er was weer een zo gevarieerd mogelijk programma gemaakt.
Er was weer een ochtend- en een middaggroep.
Ochtendgroep van 10.30 - 12.30 en de middaggroep van 14.00 - 16.00 uur

Dagprogramma

DatumOnderwerp
24 januari‘Sempus Altius - Sport en Kunst’
7 februariKlassieke Westerse Architectuur
21 februariAan ’t water, Water in al zijn aspecten gezien door kunstenaars
7 maartMaurizio Cattalan, enfant terrible van de kunstwereld
21 maartSamuel van Hoogstraten en andere Rembrandt-leerlingen
4 aprilSophie Taeuber-Arp
Extra activiteitDinsdag 18 maart Rondleiding Kunstmuseum: Tentoonstelling Nieuw Parijs: van Manet tot Morisot
PlaatsZijlstrazaal van de ministeries van LVVN/EZ/KGG (= Hoofdgebouw Zaal 42 A-passage 7e etage)
BijdrageDe eigen bijdrage voor deze cursus was 35 euro. De eigen bijdrage voor introducés was 40 euro.

Afscheid
Na afloop van de laatste bijeenkomsten op 4 april werd kort stilgestaan bij het afscheid van Eveline Germs en Jan van de Wijnboom als coördinator van de cursus kunstgeschiedenis. Ze werden bedankt voor hun inzet in de afgelopen 6 jaar. Ze worden opgevolgd door Hans en Toine van Dongen, ze gaan verder met Lucie Wassink en Kees Wagenaar, zodat er weer een illuster viertal is.
Zie de 2 foto's die Frits Germs van dit afscheid maakte.

-De behandelde onderwerpen -

24 januari 2025-- Sempus Altius, Sport en Kunst Deze lezing gaat over de verbeelding van sport in de kunst door de eeuwen heen, onder meer aan de hand van de tentoonstelling in Musée Marmottan afgelopen zomer naar aanleiding van de Olympische Spelen. Kunstenaars, als scherpe waarnemers van hun tijd, laten zien hoe sport verandert, er steeds meer vrijer en dus moderner wordt bewogen en hoe sport wordt ingebed in de maatschappij.


Ferdinand GUELDRY (1858-1945), Match annuel entre la Société Nautique de la Marne et le Rowing Club, 1883

7 februari 2025-- Klassieke Westerse architectuur De westerse architectuur bevat ontelbaar schitterende bouwwerken, grote en kleinere, sobere maar ook zeer rijk gedecoreerde, vanaf de Antieke Oudheid tot in onze tijd. Overal om ons heen in onze steden evenals in het buitenland zien we pareltjes van stadspanden, bijzondere kerkgebouwen en vaker dan eens adembenemende bouwwerken die het stadssilhouet bepalen. Denk alleen al aan het Colosseum van Rome, de Domtoren in Utrecht en het paleis van Versailles. Waar zit 'm de schoonheid van die gebouwen in? Wat maakt hen zo iconisch en zelfs uniek? Hoe herken je in welke stijl en historische periode ze zijn ontworpen? Welke stijlen en bouwperioden zijn er? In deze lezing werden voorzien van kennis hierover vanaf de klassieke oudheid tot in de 19de eeuw.


Versailles

21 februari 2025-- Aan ’t Water, water in al zijn aspecten gezien door kunstenaars “Denkend aan Holland zie ik brede rivieren, traag door een eindeloos laagland gaan”. Deze regels van de dichter Marsman zal vrijwel iedere Nederlander wel eens gehoord hebben. Behalve dichters, heeft het water ook altijd kunstenaars gefascineerd. De schoonheid van het water met zijn spiegelingen, het water als bron van vermaak, het water als welvaartbrenger door scheepvaart en visserij, maar ook het water als vijand, het kan allemaal een bron van inspiratie zijn. In museum MORE in Gorssel was deze zomer een tentoonstelling te zien gewijd aan dit onderwerp, het water gezien en geschilderd door 20e -eeuwse kunstenaars. In de lezing werd ook verder teruggekeken, want per slot van rekening waren ook 17e-, en 19e -eeuwse schilders geboeid door het natte element.


J. Voerman (1857-1941) IJsselgezicht

7 maart 2025-- Maurizio Cattelan, enfant terrible van de kunstwereld Maurizio Cattelan (1960) is een hedendaagse Italiaanse conceptuele kunstenaar. Hij staat internationaal bekend om zijn provocerende en vaak humoristische kunstwerken waarmee hij de grenzen van traditionele kunst uitdaagt. Cattelan’s werk is vaak satirisch, speels en confronterend, waarbij hij zowel de kunstwereld als bredere sociale en politieke thema’s aan de kaak stelt. Met oneindig veel fantasie en creativiteit zet hij de wereld op zijn kop maar zet je wel aan het denken.


M.Cattalan, Comedian

18 maart 2025--Tentoonstelling Nieuw Parijs: van Manet tot Morisot In deze tentoonstelling zagen we hoe de stad Parijs middenin de negentiende eeuw verandert in de plek die we nu zo goed kennen maar nooit helemaal vat op krijgen. We keken door de ogen van de impressionisten: Monet, Manet, Renoir, Degas, Bazille, Caillebotte, Cassatt en Morisot. Zie de foto's, die Jan van de Wijnboom van dit bezoek aan de tentoonstelling heeft gemaakt.


Jan van de Wijnboom, Museumbezoek

21 maart 2025-- Samuel Hoogstraten en andere Rembrandt leerlingen Al op 22-jarige leeftijd nam Rembrandt leerlingen aan, toen hij nog woonde en werkte in Leiden, nog voordat hij naar Amsterdam ging en er zeer groots werd. Gerrit Dou, die tegenwoordig als eersteklas schilder ook bekend voor ons is, was die allereerste leerling van Rembrandt. Als leermeester was Rembrandt een traditionele oftewel vakkundige leraar. Hij leerde zijn leerlingen echter niet alleen schilderen volgens de beproefde regels van de kunst, hij onderwees hen ook aan de hand van regels die hij zelf inbracht vanuit zijn eigen inzicht die scherp en tegelijk verfijnd was. Na Gerrit Dou volgden nog veel leerlingen: meer dan vijftig, waaronder Govert Flinck, Carel Fabritius (van o.a. Het Puttertje), Nicolaes Maes (van o.a. De Luistervink) en Samuel van Hoogstraten. Van laatstgenoemde Rembrandt-leerling en topschilder was er vanaf februari 2025 in het prachtige Rembrandthuis te Amsterdam een grote tentoonstelling te bezichtigen die in samenwerking met het Kunsthistorisches Museum van Wenen opgezet werd. In het kader van die bijzondere expositie gaf de inleider deze lezing over Rembrandt, zijn beste leerlingen en zijn artistieke invloeden in hun werken.


Samuel van Hoogstraten Brievenbord 1664

4 april 2025-- Sophie Taeuber- Arp Sophie Taeuber-Arp (Davos 1889 – Zürich 1943) was een multi-talent. Opgeleid in de wereld van de toegepaste kunst ontwikkelde ze zich tot een avantgardistische kunstenares van formaat. Ze maakte onder andere textielkunst, schilderijen, tekeningen, marionetten en beeldhouwwerken. Daarnaast was ze danseres en trad ze op in een Dadaïstisch cabaret. In 1922 trouwde ze met de kunstenaar Hans (Jean)Arp. Ze inspireerden en stimuleerden elkaar en maakten ook gezamenlijke werken. Met Theo van Doesburg richtten ze tussen 1927 en 1929 in Straatsburg de Aubette in, een uitgaansgelegenheid, waarin vele ideeën van De Stijl werden verwerkt. Zelfs na haar dood op 54-jarige leeftijd heeft Arp nog werken gemaakt die hij duo-werken noemt en waarin hij oorspronkelijk werk van Sophie laat terugkomen. Is het terecht dat Sophie Taeuber Arp min of meer in de schaduw van haar man is verdwenen?


Sophie Taeuber-Arp La réconciliation de l’art et du design


Verslag: Jan van de Wijnboom

Op foto's staan zoals gebruikelijk vaak personen. Als iemand bezwaar heeft tegen een bepaalde foto, geef dat dan door aan webmaster@lavivoseniorenclub.nl, dan halen we de foto weg.
© 2025 Seniorenclub Lavivo - Alle rechten voorbehouden