Verslag Cursus Muziek XIX najaar 2024
BALLET: DANSTHEATER VAN LODEWIJK XIV TOT HANS VAN MAANEN
De cursisten hebben van elke afleving genoten





Ballerina, Ballet, Dans, Dansen
Het onderwerp was Balletmuziek, vanaf de 17e eeuw tot onze tijd. Musicoloog Kees Wisse voerde ons in 5 bijeenkomsten op zijn kenmerkende, enthousiaste wijze mee in de wereld van de balletmuziek, danstechnieken en choreografie. Een ruime hoeveelheid beeldmateriaal maakte deze cursus zeer de moeite waard. Ook deze keer kreeg iedere deelnemer een syllabus met de hoofdlijnen van de 5 lezingen, zodat na afloop van de cursus alles nog eens nagelezen kan worden.
Inhoud
Zolang als de mens muziek maakt danst hij. Zelfs op de oudste grottekeningen zijn er afbeeldingen van dansende mensen te vinden. De mooiste vorm van dans is ongetwijfeld het ballet. Het idee om het menselijk lichaam in zorgvuldig uitgedachte sierlijke en artistieke poses op muziek te bewegen en zo een verhaal te vertellen, is een vorm van hoogstaande kunst waarin beweging, theater en natuurlijk muziek in een uitgebalanceerde drie-eenheid hand in hand gaan. En dan te bedenken dat het ballet nog niet eens zo oud is, want pas aan het hof van Lodewijk XIV in Versailles kwam het halverwege de 17e eeuw tot grote bloei.
De cursus wierp een blik in de wereld van het ballet. We volgden de geschiedenis, van het gracieuze opera-ballet van de 18e eeuw met componisten als Lully en Charpentier en de grote avondvullende balletten in vooral Frankrijk en Rusland van de 19e eeuw, zoals Coppélia van Delibes en De notenkraker van Tsjaikovski. De moderne dans van de 20e eeuw met de grote balletten van Stravinsky en Prokofjev kwam eveneens aan bod. Daarnaast was er aandacht voor modern ballet met grote choreografen als George Balanchine en de Nederlander Hans van Maanen. We maakten zelfs een uitstapje naar het ballet in de lichte muziek waaronder de West Side Story van Bernstein. Ook kregen we een beeld van de verschillende danstechnieken en de opbouw van een choreografie. Vanzelfsprekend is het visuele aspect bij ballet erg belangrijk. De decors en kostuums van het beroemde Bolshoi ballet blonken daar in uit. Kortom een kleurrijke cursus met veel fragmenten in geluid en natuurlijk beeld. Het bij de cursus vertoonde beeldmateriaal was vaak van een betoverende schoonheid.
Verslag Anne Hofstede